Edukativna radionica AEM-a "Medijska pismenost"

Prva tematska cjelina od ukupno deset edukativnih radionica namijenjenih nakladnicima elektroničkih medija, održana 28. rujna u sklopu projekta o proizvodnji i objavljivanju audiovizualnih, radijskih programa i sadržaja koji su od javnog interesa

Riječ je o projektu Agencije za elektroničke medije RH, a edukativne radionice provodi tvrtka Panda komunikacije

O važnosti medijske pismenosti

Medijska pismenost je mogućnost pristupa, analize, kritičkog vrednovanja i stvaranja novog medijskog sadržaja. Tri su dimenzije medijske pismenosti: tehničke kompetencije, vještine te praksa kritičkog razmišljanja i proizvodnja sadržaja. 

Uz informatizaciju i kompjutorizaciju medijska pismenost uključuje: učenje o različitim medijima - tisku, radiju i televiziji, povijest, produkcijska i ekonomska načela funkcioniranja, tko posjeduje i kontrolira medije, kakva je koncentracija medijskog vlasništva i njezine posljedice te znanja i vještine kritičke analize koncentracije društvene moći, osiromašenja i komercijalizacije sadržaja.

Predmet proučavanja medijske pismenosti su i potencijalno štetni medijski sadržaji, medijske navike djece i odraslih, medijski žanrovi. Medijska pismenost jedan je od temeljnih elemenata građanske pismenosti jer su mediji iznimno važni u informiranju, komunikaciji  između građana i tijela javne vlasti te mogu utjecati na formiranje javnog mnijenja i stavova.

Cijeniti čitatelja, željeti mu ponuditi nešto vrijedno, informirati ga i zaštititi znači preuzeti odgovornost za sve što će iz pročitanoga ili onoga što sluša ili gleda primiti. Umijeće organizacije i izražavanja ideja koje stoje u pozadini vijesti postaje najvažnijom od svih vještina koje čovjek uopće može imati. 

Posebno važno je o medijskoj pismenosti poučavati roditelje, djecu, njihove skrbnike ali i učitelje, nastavnike i odgajatelje. S tim je ciljem pokrenut i portal medijskapismenost.hr, a učinili su to Agencija za elektroničke medije i UNICEF u suradnji s Fakultetom političkih znanosti u Zagrebu, Akademijom dramske umjetnosti, Hrvatskim audiovizualnim centrom i Hrvatskim filmskim savezom.

 Važnost internetskog portala medijskapismenost.hr prepoznao je Europski audiovizualni opservatorij koji ga je, u svom opsežnom izvješću „Mapiranje praksi i aktivnosti medijske pismenosti u Europskoj uniji”, uvrstio među najznačajnije projekte medijske pismenosti u Europskoj uniji, te među pet najznačajnijih u Hrvatskoj u razdoblju 2010. – 2016.

Portalom medijskapismenost.hr na jednom mjestu je omogućen sveobuhvatan pregled pouzdanih i korisnih informacija o medijskoj pismenosti i medijima, kao i njihovu potencijalnom utjecaju na razvoj djece i mladih. Pruža informacije o utjecaju različitih vrsta medija i žanrova na djecu, obrađuje teme kao što su sigurnost na internetu, nasilje u medijima, stereotipi, utjecaj medija na dječji razvoj te nudi niz savjeta roditeljima kako postupiti u konkretnim situacijama iz stvarnog života, ali  informira i o znanstvenim radovima i politikama s područja medijske pismenosti.

O svemu tomu bilo je riječi i na spomenutoj edukativnoj radionici održanoj 28. rujna u Zagrebu u hotelu Central, a u edukaciji su sudjelovali  i NG-Buntovnici, neprofitni nakladnik dvije neprofitne platforme: www.ngbuntovnici.hr i UNITAS WebRadio NG.

O temama radionica cjelokupnog projekta

Cjelokupna edukacija se sastoji od deset jednodnevnih radionica podijeljenih u 5 tematskih cjelina, koje će se u narednih godinu dana pod vodstvom renomiranih stručnjakinja i stručnjaka održati u Zagrebu (četiri radionice), Splitu, Rijeci i Osijeku (dvije).

Voditelj projekta je bivši novinar i urednik, sada direktor Panda komunikacija Milan

Kloštro, a odabrane stručnjakinje/praktičarke su: Ana Dokler (medijskapismenost.hr; 28. 09.2019.),za Razvoj i poticanje programa medijske pismenosti, Miruna Kastratović (Hrvatski radio) za Povijesno vjerodostojno prikazivanje Domovinskog rata, Vlatka Kolarović (HRT) za Poticanje kulturne raznolikosti i njegovanje baštine, Maja Medaković (Nova TV) za Podizanje svijesti javnosti o sposobnostima i doprinosu osoba s invaliditetom te Ivana Sučić (Hrvatski radio) za Razvoj odgoja i obrazovanja. Asistent na projektu je Matej Radnić (Panda komunikacije).

O tijeku radionice i temi medijska pismenost

U uvodnom dijelu projekt su, kao i njegove ciljeve predstavili Milan Kloštro,Panda komunikacije i Anita Malenica, vijećnica Vijeća Agencije za elektroničke medije RH.

Što se tiče sadržaja voditelj projekta Milan Kloštro sudionike radionice je upoznao s relevantnim javnim politikama i zakonima vezanima uz medije, primjenom EU direktiva i drugih akata Vijeća Europe u hrvatskom medijskom kontekstu, potom i primjenom antidiskriminacijskog i ljudskopravaškog javnopolitičkog okvira u elektroničke medije, važnosti suzbijanja govora mržnje u medijima, značenju ostvarivanja prava građana na javno informiranje.

O temi prve radionice govorila je Ana Dokler, samostalna novinarka, Glavna urednica portala medijskapismenost.hr  Vijeća za elektroničke medije RH. 

Upoznala je s konceptom medijske pismenosti, o tomu kako izvještavati o medijskoj pismenosti, kako razvijati medijske sadržaje za poticanje medijske pismenosti, potom o razvijanju kritičke medijske pismenosti, prepoznavanju i zaštiti od manipulacija i dezinformacija, stvaranju sadržaja,odgovornom i etičkom dijeljenju informacija.

Svi ovi sadržaji obrađeni su u interakciji sa sudionicima radionice te uz prikazivanje TV i radijskih priloga kao primjera dobre i loše prakse te uz strukturiranu raspravu.

Kao jedan od primjera dobre prakse prezentirana je i jedna od emisija iz projekta „Školski radio“ kojega su osmislili NG-Buntovnici i prve godine proveli u suradnji sa ETŠ i ekonoskom srednjom i OŠ „Mato Lovrak“ Nova Gradiška. Kako je istaknula Ana Dokler, u ovom projektu upravo su se novinari, uz svoju osnovnu djelatnost,  pokazali i kao dobri edukatori mladima o danas iznimno značajnoj medijskoj pismenosti.

Predstavnik Agencije za elektroničke medije Tomislav Pupačić predstavio je rad Fonda za pluralizam uz primjere dobre i loše prakse, a razgovaralo se i o kritireijima za Fond. 

Udrugom dijelu edukativne radionice uslijedio je i praktični rad uz vježbu pisanja sinopsisa emisije na temu medijske pismenosti te evaluacija radionice.