Bicikl, najpopularnije prjevozno sredstvo, ove godine slavi 200. godina

Vožnja biciklom popularizirana je u Europi u drugoj polovici 19. stoljeća, a danas je bicikl jedan od najpopularnijih prijevoznih sredstava.

U svijetu je trenutno više od milijardu bicikala. Ovo je prijevozno sredstvo vrlo ekonomično, prilagođeo zahtjevima ekosustava i ima izrazito povoljan učinak na zdravlje.

O povijesti bicikla

Prema nekim zapisima prve je skice u 16.st. izradio Leonardov učenik Gian Giacomo Caprotti, a neki navode stanovitog grofa De Sivraca, čija se preteča bicikla navodno pojavila u posljednjem desetljeću 18.st.

Prvi povijesno priznat dvokotač izradio je 1817. njemački barun Karl von Dreis iz Manheima. Kretao se brzinom od 13 km na sat, bio je u cijelosti izrađen od drveta i težio je 22 kg. Taj je model 1819. nadogradio Britanac Denis Johnson.

U čast dva stoljeća bicikla otvorene su i izložbe u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu, ali i u Slavonskom Brodu i Osijeku. Izložbama su građani pozvani na češće korištenje bicikla te rasterećivanje gradskih središta od automobila.

Oni koji su u Europi najvjerniji biciklu kao prijevoznom sredstvu su Danci. Još od 20-ih godina prošloga stoljeća bicikl je u Danskoj simbol slobode i jednakosti jer ljudi svih dobnih i klasnih skupina bicikliraju jedni uz druge, a Danci se vožnji bicikla uče čim naprave prve korake tako da je njihova svijest o važnosti tog prijevoznog sredstva toliko snažna da nema potrebe za njegovim zaključavanjem. Naime, u Danskoj se bicikli gotovo i ne kradu.

I hrvatski biciklizam se razvio vrlo rano

Preteču suvremenog bicikla, velociped, na Svjetskoj su izložbi u Parizu 1867. predstavili Pierre i Ernest Michaux, a iz francuske su je prijestolnice na ulice Zagreba i Karlovca dopremili trgovci Ladislav Beluš i Petar Lukšić.

Vožnja biciklom ili koturanje je već početkom 80-tih godina toga stoljeća bio uvriježen oblik prijevoza i u Jastrebarskom, Samoboru i Varaždinu.

Izjednačavanje veličine kotača i uvođenje lančanog pogona 1885. godine označava početak suvremenog razdoblja razvoja, a niski će bicikli uskoro zavladati hrvatskim ulicama.

O važnosti njihove uporabe svjedoči i osnutak Prvoga hrvatskog društva biciklista koje je, iste godine, osnovano u Zagrebu nakon čega su uslijedile osnivačke skupštine biciklističkih društava diljem zemlje.

Najpoznatiji novogradiški bicikl

Onaj je Franje Belara- Dide, glavnog osnivača prvog poslijeratnog Biciklističkog kluba u Novoj Gradiški godine 1958. i njegov prvi, a kasnije i doživotni počasni predsjednik.

Riječ je o zacijelo najslavnijem biciklu novogradiškoga kraja čiju povijest možemo pratiti sve do 1949. godine. Naime, bicikl je sve od tada bio pod brižnom skrbi obitelji Belar.

Ljubav prema biciklizmu naslijedili su i njegovi sinovi i nastavili obiteljsku tradiciju promicanja biciklizma u novogradiškom kraju. Zato su i ustupili svoje obiteljsko blago – ovaj prekrasan oldtimer – Turističkoj zajednici grada Nova Gradiška koja ga je odlučila postaviti na početak biciklističke staze koja vodi preko brda Slavča. 

Označavao je tako početnu točku zanimljive biciklističke staze preko Cernika i Giletinaca do Mašićke Šagovine i crkve Svetog Leonarda-Linarte.

Bicikl je prvi puta tamo postavljen 2.000 godine, ali od tada je pretrpio razne nedaće, od vremenskih neprilika do napada nepoznatih vandala, da bi naposlijetku bio uklonjen pri obnovi kolnika ulice.

Vrlo je značajan i naš Bicilistički klub, čija je misija, uz okupljanje entuzijasta i istomišljenika, revitalizacija tradicije. Riječ je o Biciklističkom klubu „Psunj“ osnovanom 2013.godini. Ekipa je to koja intenzivno nastoji mijenjati navike sugrađana, približavajući im draži amaterskog biciklizma. Uspjeli su privući pažnju javnosti, organizirati dosta iznimno atraktivnih događaja, među kojima se posebno ističe utrka „Psunj uphill“. Znajući kako je proljeće idealan trenutak za uživanje u vožnji na dva kotača, članovi su Kluba organizirali i nove Biciklijade baš u to doba godine. Mnogi od njih bicikliraju i u bilo kojim vremenskim uvjetima, jer im je bicikl puno više od fizičke aktivnosti, a to je stil života.

Članovi novogradiškog Biciklističkog kluba „Psunj“ redovito sudjeluju i u tradicionalnoj biciklijadi za najmlađe u organizaciji novogradiškog Auto kluba promovirajući i među djecom ovaj sport, ali i nadasve zdrav način života.

Ujedno postavljaju i temelj za sve razvijeniju granu turizma, a to je cikloturizam.

Tradiciju biciklizma i bicikliranja čuvaju i njeguju i članovi novogradiškog Oldtimer cluba „Classic 99“ organizirajući biciklijade oldtimer biciklima.

Eto, biciklu od srca čestitamo 200. rođendan, a vas pozivamo da se okušate u vožnji na dva kotača bar povremeno.

UNITAS WebRadio On line:09:00-22:00 h Klikni i slušaj

UNITAS WebRadio Nova Gradiška

R Winamp R WMP

R Real R Quik

HAV banner
AEM logo rad nakladnika

Suradnici

TZGNG logo

 baner.romski portal

 UDD logi

LUNA logo

LAG baner